Завръщането на Лоте Михайлова
Срамежливата интимност
Творчеството ѝ притежава силата да вижда обикновените неща по необикновен начин. Във фотографиите си тя демонстрира женската чувствителност към човешката намеса в природата и върви по следите, които оставяме в заобикалящия ни свят. Произведенията ѝ сякаш съдържат едно мъдро обобщение за света извън националните граници – и в това е тяхната най-голяма мощ.
Родена е през ноември 1925 в семейството на германец и българка. Завършва гимназия в България, остава да живее и работи тук, започвайки като фотограф във фотоотдела на Столична община. През това време завършва курсове по филмова и фото техника, както и по научна фотография в Българска кинематография.
Работи като фотограф в Българска кинематография и в Студия за игрални филми Бояна, заснемайки създаването на 20 игрални филма. Била е фотограф и фоторедактор на редакция Художествена фотография в отдел Интерфото на Агенция София Прес.
Нейната фотография Акт във Втората Национална изложба по художествена фотография през 1963 е повод за сблъсък между новатори и консервативно настроеното жури. Първоначално работата е отхвърлена като аморална и упадъчна и това взривява участниците. Снимката Акт не само бе допусната, но и бе наградена със златен медал, пише свидетелят на събитието Петър Боев, автор на книгата Фотографското изкуство в България.
Творчеството ѝ е отличено с 44 награди от национални и международни фотоизложби. На Международния филмов фестивал в Карлови Вари през 1964 получава Голямата награда за филмова фотография и Първа награда за филмова рекламна фотография.
В края на 90-те години се установява в Германия, където продължава да снима активно до смъртта си през 2014.